Поради для батьків
ЯКЩО ВАШІЙ ДИТИНІ ВІД
11 ДО 14 РОКІВ
Підлітковий
період є перехідним: відбувається біологічне та статеве дозрівання організму,
психічний розвиток, виникає новий рівень самосвідомості, відбувається
соціалізація особистості. Діти молодшого підліткового віку відрізняються гарним
засвоєнням інформації, з цікавістю досліджують простір Мережі. Мотивами, що
домінують у поведінці дітей даного віку, є: намагання до самостійності і
визнання товаришів, розширення власних прав, бажання зайняти гідне місце в
групі однолітків. Особливої ролі починає набувати самооцінка особистості.
Відбувається формування власної ієрархії цінностей. У даний період особливу
зацікавленість викликають інтернет-ресурси, що дають змогу підлітку
спілкуватися з реальними та віртуальними знайомими, а також розважальні і
навчальні ресурси Мережі.
Діти періоду дорослішання вже мають знання про те, яка саме інформація міститься в інтернет-просторі та нерідко намагаються дослідити ці ресурси в обхід заборонам батьків. Прагнення до дослідження інтернету та надто суворий контроль з боку дорослих можуть викликати негативну реакцію дитини і стати причиною приховування її діяльності в інтернет-просторі. Діти 11-14 років потребують контролю батьків, але вже виявляють самостійність, тому дуже важливо навчити їх комп’ютерній грамотності та правилам безпечної роботи в Мережі, оскільки вони можуть входити в інтернет у школі, інтернет-кафе чи в товаришів, де зовнішній контроль відсутній. Необхідно розвивати внутрішній контроль дитини і привчати її до відповідальної поведінки в Мережі з метою особистої безпеки.
• Не розміщуйте комп’ютер
в ізольованій кімнаті. Якщо ви розташуєте його в загальній кімнаті, легше буде контролювати
поведінку дитини за комп’ютером.
•Створіть профілі для всіх членів родини, які користуються інтернетом із застосуванням служби сімейної безпеки.
•Створіть список Вибраного з адресами перевірених сайтів.
•Створіть для дитини обліковий запис з обмеженими
користувальними правами.
• Навчіть дитину
правилам конфіденційності та поведінки в Мережі.
•Створіть сімейні правила безпеки і розкажіть, чому їх слід
дотримуватися.
• Привчіть дитину з
повагою ставитися до людей, яких вона зустрічає в інтернеті.
• Поясніть дитині, що
її нік не має містити про неї особистої інформації.
• Навчіть дитину вигадувати безпечні паролі та поясніть, що
це дозволить їй захистити власну інформацію й підвищить безпеку.
•Розкажіть дитині про ризики, які вона може зазнати виходячи
в інтернет-простір, зокрема про віруси та програми-шпигуни.
• Поясніть, що в інтернеті, крім звичайних людей, можуть знаходитися
авантюристи та злочинці, які здатні використати її особисті дані для злочинних
дій.
•Розкажіть дитині, що зустрічатися з віртуальними знайомими
в оффлайні може бути небезпечним.
• Навчіть дитину розповідати вам про своїх знайомих у Мережі
та обговорюйте з нею питання, що її зацікавили.
• Використовуйте спеціальне
програмне забезпечення для контролю ресурсів, які відвідує дитина.
• Встановіть програму батьківського контролю.
• Використовуйте засоби блокування небажаного контенту. Застосовуйте
функції блокування вікон, що спливають.
• Обов’язково застосовуйте програми фільтрації веб-контенту.
• Встановіть програму, що обмежує час роботи на комп’ютері.
•Склавши довірливі, дружні стосунки з дитиною, ви зможете краще
контролювати її активність у Мережі, підвищивши, тим самим, рівень її безпеки.
ЯКЩО ВАШІЙ ДИТИНІ ВІД
15 ДО 18 РОКІВ
У цьому віці підліткам властива емоційна нестійкість,
підвищена вразливість, необ’єктивне сприйняття дійсності, вони схильні до
ідеалізації почуттів дружби, любові та сексуальних стосунків. Для осіб цього
віку характерні переживання, пов’язані з власною зовнішністю, прийняттям їх
однолітками, визнанням оточуючими їх здібностей і вмінь. Зміни в поведінці
викликані гормональною перебудовою організму та психологічними змінами,
прагненням до самопізнання, самоствердження і самостійності. Криза інтересів є
схожою та суттєвою проблемою підліткового віку. Дитина по-новому починає
дивитися на навколишнє – предмети, явища, людей, світ у цілому. Відкриття нових
сторін речей і процесів викликає нові потреби, мотиви, бажання, інтереси,
цінності 14 . Підлітки шукають себе, тому нерідко страждають від почуття
самотності і не відчувають себе членами суспільства. Слід відзначити, що пошук
власного кола спілкування підлітком йде паралельно його психологічному
відокремленню від батьків. У кіберпросторі вони задовольняють свою потребу в
спілкуванні і знаходять друзів15 . Підлітки 15-18 років технічно освічені та
добре орієнтуються в інтернеті. Незважаючи на самостійність і незалежність,
вони все ж потребують нагадування про необхідність дотримання правил поведінки
в Мережі та заходах безпеки.
•Комп’ютер слід
розташовувати в кімнаті загального користування.
•Розкажіть дитині про правила конфіденційності і поведінки в
Мережі та її особисту відповідальність.
• Повідомте про ризики, яких вона може зазнати, відвідуючи
інтернет.
• Дитина має вміти орієнтуватися у просторі Мережі,
правильно користуватися пошуковими сервісами, відсіювати небажані електронні
повідомлення і за жодних обставин не надавати про себе в Мережу особисту інформацію.
• Навчіть, як правильно себе поводити у випадках зустрічі з
шахрайством та іншими фактами порушення закону
• Привчіть поважати авторські права інших людей.
• Поясніть, що скачуючи з інтернету файли аудіо-,відео-або текстового
форматів, вона може не тільки порушити закон, а й завантажити вірус чи
програму-шпигуна на власний комп’ютер.
•Створіть сімейні правила безпеки і роз’ясніть причини
необхідності дотримання встановлених внутрішніх правил.
• Виявляйте інтерес до віртуального життя дитини, обговорюйте
з нею її інтернет-враження та цікавтеся
знайомими з Мережі.
• Обговорюйте з дитиною питання здорових статевих стосунків і
сексу. Це дасть можливість дещо послабити її цікавість і підготувати до
правильної реакції, якщо вона випадково потрапить на ресурси з дорослим
змістом.
•Розкажіть дитині про
ризики спілкування у приватному режимі.
• Навчіть дитину уважно ставитися до інформації, яку вона отримує
з інтернету, щоб вона вміла відрізняти правду від брехні.
•Розповідайте про різноманітні способи перевірки інформації.
• Наполягайте на відвіданні ресурсів інтернету, які
модеруються.
• Привчіть дитину не зустрічатися зі знайомими по Мережі в оффлайні,
а якщо така проблема все ж таки виникне, проконтролюйте її нові контакти.
• Навчіть дитину радитися
з вами перш ніж здійснити покупку через інтернет.
• Намагайтесь бути
ознайомленими з сайтами, які відвідує ваша дитина. Це надасть можливість здійснювати
певний контроль за діяльністю дитини в Мережі та зменшить вірогідність
потрапляння до інтернету особистої інформації про неї та її близьких.
Немає коментарів:
Дописати коментар