18 лютого 2021

ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ



Поради для батьків

ЯКЩО ВАШІЙ ДИТИНІ ВІД 11 ДО 14 РОКІВ

              Підлітковий період є перехідним: відбувається біологічне та статеве дозрівання організму, психічний розвиток, виникає новий рівень самосвідомості, відбувається соціалізація особистості. Діти молодшого підліткового віку відрізняються гарним засвоєнням інформації, з цікавістю досліджують простір Мережі. Мотивами, що домінують у поведінці дітей даного віку, є: намагання до самостійності і визнання товаришів, розширення власних прав, бажання зайняти гідне місце в групі однолітків. Особливої ролі починає набувати самооцінка особистості. Відбувається формування власної ієрархії цінностей. У даний період особливу зацікавленість викликають інтернет-ресурси, що дають змогу підлітку спілкуватися з реальними та віртуальними знайомими, а також розважальні і навчальні ресурси Мережі.

                     Діти періоду дорослішання вже мають знання про те, яка саме інформація міститься в інтернет-просторі та нерідко намагаються дослідити ці ресурси в обхід заборонам батьків. Прагнення до дослідження інтернету та надто суворий контроль з боку дорослих можуть викликати негативну реакцію дитини і стати причиною приховування її діяльності в інтернет-просторі. Діти 11-14 років потребують контролю батьків, але вже виявляють самостійність, тому дуже важливо навчити їх комп’ютерній грамотності та правилам безпечної роботи в Мережі, оскільки вони можуть входити в інтернет у школі, інтернет-кафе чи в товаришів, де зовнішній контроль відсутній. Необхідно розвивати внутрішній контроль дитини і привчати її до відповідальної поведінки в Мережі з метою особистої безпеки.

 • Не розміщуйте комп’ютер в ізольованій кімнаті. Якщо ви розташуєте його в загальній кімнаті, легше буде контролювати поведінку дитини за комп’ютером.

•Створіть профілі для всіх членів родини, які користуються інтернетом із застосуванням служби сімейної безпеки.

•Створіть список Вибраного з адресами перевірених сайтів.

•Створіть для дитини обліковий запис з обмеженими користувальними правами.

 • Навчіть дитину правилам конфіденційності та поведінки в Мережі.

•Створіть сімейні правила безпеки і розкажіть, чому їх слід дотримуватися.

 • Привчіть дитину з повагою ставитися до людей, яких вона зустрічає в інтернеті.

 • Поясніть дитині, що її нік не має містити про неї особистої інформації.

• Навчіть дитину вигадувати безпечні паролі та поясніть, що це дозволить їй захистити власну інформацію й підвищить безпеку.

•Розкажіть дитині про ризики, які вона може зазнати виходячи в інтернет-простір, зокрема про віруси та програми-шпигуни.

• Поясніть, що в інтернеті, крім звичайних людей, можуть знаходитися авантюристи та злочинці, які здатні використати її особисті дані для злочинних дій.

•Розкажіть дитині, що зустрічатися з віртуальними знайомими в оффлайні  може бути небезпечним.

• Навчіть дитину розповідати вам про своїх знайомих у Мережі та обговорюйте з нею питання, що її зацікавили.

 • Використовуйте спеціальне програмне забезпечення для контролю ресурсів, які відвідує дитина.

• Встановіть програму батьківського контролю.

• Використовуйте засоби блокування небажаного контенту. Застосовуйте функції блокування вікон, що спливають.

• Обов’язково застосовуйте програми фільтрації веб-контенту.

• Встановіть програму, що обмежує час роботи на комп’ютері.

•Склавши довірливі, дружні стосунки з дитиною, ви зможете краще контролювати її активність у Мережі, підвищивши, тим самим, рівень її безпеки.

ЯКЩО ВАШІЙ ДИТИНІ ВІД 15 ДО 18 РОКІВ

У цьому віці підліткам властива емоційна нестійкість, підвищена вразливість, необ’єктивне сприйняття дійсності, вони схильні до ідеалізації почуттів дружби, любові та сексуальних стосунків. Для осіб цього віку характерні переживання, пов’язані з власною зовнішністю, прийняттям їх однолітками, визнанням оточуючими їх здібностей і вмінь. Зміни в поведінці викликані гормональною перебудовою організму та психологічними змінами, прагненням до самопізнання, самоствердження і самостійності. Криза інтересів є схожою та суттєвою проблемою підліткового віку. Дитина по-новому починає дивитися на навколишнє – предмети, явища, людей, світ у цілому. Відкриття нових сторін речей і процесів викликає нові потреби, мотиви, бажання, інтереси, цінності 14 . Підлітки шукають себе, тому нерідко страждають від почуття самотності і не відчувають себе членами суспільства. Слід відзначити, що пошук власного кола спілкування підлітком йде паралельно його психологічному відокремленню від батьків. У кіберпросторі вони задовольняють свою потребу в спілкуванні і знаходять друзів15 . Підлітки 15-18 років технічно освічені та добре орієнтуються в інтернеті. Незважаючи на самостійність і незалежність, вони все ж потребують нагадування про необхідність дотримання правил поведінки в Мережі та заходах безпеки.

 •Комп’ютер слід розташовувати в кімнаті загального користування.

•Розкажіть дитині про правила конфіденційності і поведінки в Мережі та її особисту відповідальність.

• Повідомте про ризики, яких вона може зазнати, відвідуючи інтернет.

• Дитина має вміти орієнтуватися у просторі Мережі, правильно користуватися пошуковими сервісами, відсіювати небажані електронні повідомлення і за жодних обставин не надавати про себе в Мережу особисту інформацію.

• Навчіть, як правильно себе поводити у випадках зустрічі з шахрайством та іншими фактами порушення закону

• Привчіть поважати авторські права інших людей.

• Поясніть, що скачуючи з інтернету файли аудіо-,відео-або текстового форматів, вона може не тільки порушити закон, а й завантажити вірус чи програму-шпигуна на власний комп’ютер.

•Створіть сімейні правила безпеки і роз’ясніть причини необхідності дотримання встановлених внутрішніх правил.

• Виявляйте інтерес до віртуального життя дитини, обговорюйте з нею її інтернет-враження  та цікавтеся знайомими з Мережі.

• Обговорюйте з дитиною питання здорових статевих стосунків і сексу. Це дасть можливість дещо послабити її цікавість і підготувати до правильної реакції, якщо вона випадково потрапить на ресурси з дорослим змістом.

 •Розкажіть дитині про ризики спілкування у приватному режимі.

• Навчіть дитину уважно ставитися до інформації, яку вона отримує з інтернету, щоб вона вміла відрізняти правду від брехні.

•Розповідайте про різноманітні способи перевірки інформації.

• Наполягайте на відвіданні ресурсів інтернету, які модеруються.

• Привчіть дитину не зустрічатися зі знайомими по Мережі в оффлайні, а якщо така проблема все ж таки виникне, проконтролюйте її нові контакти.

 • Навчіть дитину радитися з вами перш ніж здійснити покупку через інтернет.

 • Намагайтесь бути ознайомленими з сайтами, які відвідує ваша дитина. Це надасть можливість здійснювати певний контроль за діяльністю дитини в Мережі та зменшить вірогідність потрапляння до інтернету особистої інформації про неї та її близьких.


Немає коментарів:

Дописати коментар