З розвитком інформаційно-комунікативних технологій наше життя стало значно зручнішим, а процеси формування, пошуку та обміну інформацією швидкими. Соціальні інтернет-додатки в наших гаджетах надають можливість легко отримувати послуги та розважатися, знайомитися з іншими та знаходити необхідних людей, працювати та навчатися тощо. Поряд з перевагами, слід констатувати появу тенденцій розширення ризиків і загроз впливу на соціально-психологічну безпеку та становлення особистості з боку віртуального інформаційного простору.
У соціальних мережах та платформах з`являється все більше небезпечних челенджів, а їх анонімність, безкарність, масштабність і швидкість лише сприяють розповсюдженню через величезну аудиторію в Інтернеті.
У таких викликах як «падіння в стрибку» (tripping jump
challenge) або «проломити-череп-челендж» (skull-breaker challenge), масове
отруєння капсулами для прання (tide pods challenge), «суїцидальний челендж
Момо», «удушення \ непритомність \ втрата свідомості» (choking / fainting /
pass-out challenge) й найостанніший – «випий 40 таблеток та....», в основному
беруть участь, страждають та гинуть діти й підлітки. Про останній челендж стало
відомо від 16 лютого, коли на Київщині загинула 13-річна дівчинка, її 12-річна
подруга опинилася у лікарні, а на Чернігівщині отруїлися ще двоє школярок. На
початку січня цього року загинуло вже троє підлітків з України через відновлену
діяльність суїцидальної гри «Синій кит». Зафіксовані лише ці випадки, однак їх
може бути значно більше.
У даному контексті, ми можемо розглядати такі челенджі як
прояв буліциду, тобто загибель внаслідок кібербулінгу - інформаційного терору,
що передбачає систематичні жорстокі дії з боку булера з метою нашкодити, порушити
права жертви на безпечне здоров’я і життя, обмежити свободу волевиявлення тощо,
використовуючи інформаційно-комунікативні засоби.
Чому саме підлітки?
Шкільний вік - це
етап активного формування самооцінки, інтересів, моральних уявлень, соціальних
установок й потреби в спілкуванні з однолітками. Підліток прагне отримати новий
досвід та яскраві емоції, дізнатися, на що він здатний та усім продемонструвати
свою винятковість, а соціальні мережі стають для нього платформою для отримання
бажаного: якщо виконаєш челендж краще, яскравіше, крутіше інших, збереш більше
переглядів, надихнеш аудиторію повторити, то тебе визнають. Однак, несформована
психіка, соціальні невдачі, бажання втекти від реальних проблем, пандемічна
ізоляція у сукупності з ненасильницьким постійним нав’язуванням популярних
вірусних челенджів, знижує критичність підлітка до обраного ним тренду, і
призводить до відповідних наслідків.
Як захистити?
✔️
Удосконалення знань і розуміння в області медіакомптенцій,
інформаційно-комунікаційних компетенцій батьків, педагогів і вихователів —
найкраща профілактика в боротьбі з різними феноменами кіберпростору;
Немає коментарів:
Дописати коментар